Radošuma slepkavības
Svarīgākais ģimenes, sabiedrības uzdevums ir panākt to, lai ģenialitāte un radošums, kas piemīt ikvienam zīdainim, bērnam, saglabātos pēc iespējas ilgāk. Ir jāveido tādas skolas, kurā radošums tiek uzskatīts par galveno vērtību. Par laimi šī kvalitāte globāli tiek novērtēta arvien vairāk. Arī pasaules ekonomikas forumā 2015. gadā šī tika iezīmēta, kā TOP10 prasme, kas ir nepieciešama ikvienam cilvēkam ikvienā profesionālā jomā. Bērni problēmām, izaicinājumiem vienmēr izmanto unikālus risinājumus, nedomā kastītes robežās, nav ierobežoti lēmumos. Ar katru gadu, ko bērns pavada skolā, kur vēlams būt nopietnam un mierīgam, kur ir pārsvarā pareizās atbildes, kur vislaik ir jāanalizē, izmantojot tikai vienu smadzeņu puslodi, bērns pazaudē savu dabīgo radošumu, spēju būt unikālam un izdomāt radošus risinājumus visām problēmām ar ko viņš saskaras. Lai saglabātu radošumu, jāveido skolas, kur katram bērnam ir individuāls mācību plāns, izejot no viņa interesēm, viņa motivācijas, viņa izvēlētā ceļa. Ap šo motivāciju arī jāveido mācības, sevis un pasaules iepazīšana. Jaunais cilvēks nebūs jāstumj un jāmotivē, viņš pats izvēlēsies būt aktīvs, atbildīgs, pats virzīs savu mācīšanos. Risinājums radošuma saglabāšanai varētu būt arī mācoties mājmācībā vai tālmācībā.
Jaunzēlandē ilgā laika periodā notika unikāls tests, kurā piedalījās 1600 bērni. 98% bērnu 3-5 gadu vecumā uzrādīja ģēnija līmeni radošā domāšanā. Testējot tos pašus bērnus 8 gadu vecumā – 32%. Testējot 13 gadu vecumā – vairs tikai 10%. Testējot 2000 pieaugušo, tikai 2% no viņiem automātiski neizmantoja vakardienas pieeju šodienas problēmu risināšanā, domāja ārpus kastes. Skaidrs, ka kaut kas šajā sistēmā ir fundamentāli nepareizs, ja tik dramatiski krītas cilvēka radošais potenciāls, kamēr viņš iziet cauri visam izglītības procesam.
Šajā video redzams eksperiments, kas notiek, kad mēs noticam, ka esam kastītē. Pēc maza laika, mēs jau to pieņemam par normu un uzskatām, ka savādāk jau vairs nav iespējams.
Vēl viena darbība, kas samazina radošumu ir sacensības, salīdzināšana. Atnākot skolā mūs uzliek uz skrejceļa, kur mums jāsacenšas ar citiem par titulu būt labākam, būt labākai klasei, būt labākai skolai u.t.t. Tas liek novērsties no mūsu ceļa, kur mums nav konkurentu, tas ir mūsu unikālais ceļš un misija, ko esam izvēlējušies šajā dzīvē. Sacenšanās - kurā brīdī šī kļuva par jauno paradigmu, kas sāka virzīt pasauli? Es viņu apšaubu. Jaunā paradigma ir sadarbība, bet par to sīkāk pastāstīšu citā stāstā.
Veidojot jaunu skolas dizainu, ļoti daudz jādomā, lai tiktu pielietotas abas smadzeņu puslodes un veidots tīklojoms starp tām. Šeit kā panaceja tam ir mākslu izglītība. Mūzikai, mākslai, teātrim un dejai ir jākļūst par pamatu jaunajā pieejā. Jāapgūst dažādu mākslu valodas, lai radošums saglabātos. Ir ļoti daudz pētījumu pasaulē par to, ka caur mākslu (sevišķi mūzikas) aktivitātēm, uzlabojas rezultāti arī skolas “galvenajos” priekšmetos - matemātikā un valodā, bērni kļūst radošāki, veidojas labāka sadarbība ar skolotājiem un klasesbiedriem, bērni kļūst pārliecinātāki par sevi, tiem piemīt paredzēšanas, prognozēšanas spējas. Par šo varētu runāt vēl un vēl, bet detalizētāk par šo uzrakstīšu citā stāstā.
Izglītība, kas neatbalsta radošumu, nogalina to. Par laimi, tas nav neatgriezeniski. Mēs varam atkal kļūt radoši, tikai tas mums prasīs daudz vairāk pūliņu, kā bērnībā. Kā pieaugušiem, mums jau ir daudz grūtāk iziet no savas komforta zonas, kur viss ir skaidrs un esam iluzorā drošībā. Būt atvērtam, uz pasauli skatīties ar acīm, it kā tu visu redzētu pirmo reizi, nevērtēt, nepiešķirt visam un visiem sava loģiskā prāta izkārtnes.
Papildus sava radošuma attīstībai, mums ir jārada tādas skolas / mācīšanās pieredze, kur radošuma attīstība, radīšana kļūst par galveno vērtību. Tad arī mēs varēsim iziet no šī vāveres riteņa, kur radošuma nogalināšana jau kļuvusi par normu un vienas paaudzes laikā pasaule un sabiedrība būs mainījusies, būsim nokļuvuši atpakaļ uz savas takas, kas katru no mums ved atpakaļ pie sevis. “Iepazīsti pats sevi!”, teica Sokrats jau vairāk kā 2400 gadus atpakaļ.
Lai mums izdodas saglabāt / attīstīt radošumu! Lai esam saskaņā ar sevi un savu ceļu!