Noteiktā pasaule
Dzīvojam mēs 3D pasaulē, kur viss ir noteikts, atrunāts, precizēts. Manevru iespējas un elastības minimālas. Paskatāmies uz mūsu darbu, mūsu izglītību, jebkuru sistēmu. Viss atrunāts līdz sīkākai detaļai, lomas noteiktas. Šādā platformā nav iespējama radošuma izpausme, tas mūsos nokalst ar katru noieto cm.
Nesen vienā radošā meistarklasē izspēlējām vienu spēli, kas atspoguļoja mūsu atrašanos 3D, 4D un 5D pasaulē. 3D variantā lomas starp diviem cilvēkiem bija noteiktas, viens bija vadītājs, otrs sekotājs - plauksta vadīja otra galvu. 4D variantā lomas vairs nebija tik noteiktas, starp diviem cilvēkiem ikvienā brīdī lomas varēja mainīties - kad nevēlējos vairs sekot, tad sāku vadīt. Arī šeit joprojām valdīja dualitāte, neskatoties uz to, ka jau elastīgāka. 5D variantā parādījās bezgalīgas iespējas izpausmei, tu varēji būt jebkas un jebkur, tu varēji mijiedarboties ar jebko telpā, jebkas varēja ietekmēt tevi, notika tāda kā kosmiska saspēle.
Duālās lomas spēlējot, mēs esam galējībās, daudz lielākā mērā sasaistīti 3D pasaulē. Mēs varam uztaisīt brīvāku rāmi, pievienojot 4D, kur viss kļūst daudz dinamiskāks, kur lomas mainās atkarībā no apstākļiem, sajūtām, vajadzībām. Bet varam sākt arī dzīvot 5D pasaulē, kur pazūd dualitāte. Iespējas kļūst bezgalīgas.
Paredzamība ir pasaule, kurā dzīvojam. Prognozes ir mīļākās ziņas - laika, finanšu, attīstības. Mēs vidēji vēlamies pie viņām turēties, tā mēs jūtamies iluzorā drošībā. Arī izglītība ir prognozējama. Izglītības ceļš ir noteikts, kur lielas izmaiņas nav notikušas jau desmitgadēm. Skolas struktūrām būtu jākļūst brīvākām, lai varētu notikt spēle un saspēle. Rotaļīgums ir svarīga izpausme, kas būtu jāattīsta (jāsaglabā) skolās, bet esošās skolas struktūras ir tik noslēgtas un noteiktas, ka tas nav iespējams. Noteikumi, kārtības ir tās, kas pietur pie 3D. Ja mēs gribam apgūt 4D un 5D, mums jāiet prom no tām, lai ļautu izpausties radošumam, saglabājot viņu līdz pieaugušam vecumam. Lai mums būtu iespēja nākotnē iet savus ceļus, laimīgiem, piepildītiem un realizētiem.
Mums būtu jādodas prom no paredzamības. 5D dimensijā tu pats brīvi sāc veidot savu izglītību. Skolā 4D izpaustos kā attiecības starp 2 (skolēnu un skolotāju vai skolnieku), kurā dinamiski mainītos dažādas puses - aktivitāte un pasivitāte, vadīšana un sekošana u.t.t.. Pie 5D iespējamība kļūst bezgalīga. Iestājas brīvība.